Jumaat, 30 Julai 2010

Diari untuk Azhad




Assalamualaikum..azhad anak ibu. Ibu sebenarnya nak cerita pada azhad tentang kenangan azhad dari azhad lahir sampai azhad umur setahun. Banyak kenangan yang tak dapat ibu lupakan. Ibu cerita macamni supaya azhad tahu. Nanti bila azhad dah besar mesti azhad tanya. Sebab tu ibu tulis dari sekarang. Takut dah lama nanti ibu lupa. Masa azhad lahir umur ibu baru 25 tahun. Masa waktu subuh ibu dah rasa sakit kat perut ibu. Tapi ibu masih boleh bertahan lagi. Ibu suruh abah azhad pegi keje macam biasa. Pukul 2.00 ptg baru ibu ajak abah pergi hospital. Masa tu dah sakit sangat. Sebab ibu dah terminum air selusuh dulu. Air selusuh ni bagus. Supaya azhad senang keluar waktu ibu bersalinkan azhad nanti. Azhad lahir masa tu pukul 8.05 malam, hari selasa, 30 Mei 2006. Masa ibu nak lahirkan azhad hampir waktu maghrib. Azhad masa tu dah nak keluar, tapi bila dengar orang azan maghrib azhad diam sekejap. Macam tahu jer orang tengah azan. Hospital tempat ibu lahirkan azhad bersebelahan dengan masjid. Kuasa tuhankan. Abis je azan, azhad terus berusaha untuk keluar semula. Akhirnya azhad keluar juga. Alhamdulillah… lega rasanya. Masa tu nurse cuma tunjukan samada lelaki atau perempuan. Ibu nampak lelaki. Tapi ibu tak nampak pun muka azhad. Nampak kaki jer. Putihnya kaki azhad. Ibu pun fikir. Mesti anak ibu ni putih orangnya. Pukul 10.00 malam baru nurse bagi tengok anak ibu ni. Semua orang cakap azhad comel tau. Memang comel pun anak ibu ni. Abah azhad pun suka bila tengok azhad. Masa abah azankan azhad, mata azhad pandang jer kat abah.

Esoknya pulak, atok dan nenek azhad pun sampai. Diorang bukan main suka lagi tengok azhad. Sampai abah azhad pun tak berpeluang nak pegang. Maklumlah cucu pertama..lelaki pula tu..Atok azhad memang nak cucu lelaki..bab anak-anak dia sumernyer pempuan..Diorang jerlah yang pegang azhad. Hari ketiga baru ibu dapat balik. Sebab ibu demam. Ibu berpantang kat kampung. Tok ngan nenek jaga ibu azhad. Abah kena balik keje. Hari mingu baru abah datang. Abis je pantang, ibu terus balik rumah kat melaka. Kat senang sikit. Sebab dekat dengan abah. Masa azhad umur 4 bulan, azhad demam, batuk dan asma. Tak tido ibu jaga azhad. Kesian ibu tengok azhad. Menangis-nangis azhad tak nak makan ubat. Ibu pun nangis sama. Bab kesian sangat dengan azhad. Macam-macam dah ibu dengan abah buat untuk ubatkan azhad. Dari ubat kat klinik sampailah ubat kampong. Last sekali pegi hospital masuk gas, barulah azhad elok. Lega rasanya ibu. Tak lama lepastu kita pindah rumah. Duduk kat rumah bos ibu. Hari kedua pindah, azhad jatuh katil pula. Pastu demam. Masa azhad baru duk situ, azhad asik demam je. Sampai masuk hospital. Sebab azhad kena demam panas. Masa tu azhad kena cucuk nak masuk darah. Menjeri-jerit azhad. Ibu dah risau sangat. Takut dia salah cucuk. Bab masa tu, nurse tu tutup pintu. Jadi ibu tak dapatlah tengok dia buat apa kat azhad. Tiga hari azhad duduk hospital. Ibu terpaksalah cuti jaga azhad.

Baru lepas seminggu azhad masuk hospital, abah azhad pula yang masuk hospital. Abah kena bedah saluran jantung kat institute jantung negara. Masa tu tuhan jer yang tahu betapa perit situasi tu. Malam sebelum pembedahan tu Ibu terpaksa ajak pak ngah dan mak ngah azhad hantar ibu dengan azhad gi kl. Masa tu abah azhad dah pergi dulu. Dia jangka tak kena bedah. Rupa-rupanya kena bedah. Sebab banyak saluran yang rosak. Sampai azhad suka sangat dapat jumpa abah. Mungkin masa tu azhad rindu sangat kat abah. Yerlah anak abah..Bab ari sabtukan abah yang jaga azhad..bab ibu kena kejer..Azhad nampak jer abah, terus azhad minta dukung. Tulah last abah dukung azhad. Lepastu abah dah tak boleh dukung lagi. Bab abah masih belum sembuh. Tapi dapat jumpa sekejap jer. Sebab hari dah lewat malam. Abah terpaksa masuk wad dia semula. Ibu dengan azhad tidolah dalam keta. Pastu dah pagi sikit baru tido surau. Ibu terpaksa tingglkan azhad dengan mak ngah sekejap. Sebab ibu ada urusan dengan pihak hospital. Ibu kena hantar abah kat dewan bedah. Sedihnya masa tu. Hanya ibu seorang saja ada bersama abah. Orang lain semua dengan keluarga mereka. Ibu nak bawa azhad naik jumpa abah. Tapi tak boleh. Sebab Azhad kecil lagi. Azhad pula meragam tak nak minum susu, tak nak tido. Mungkin azhad pun tahu agaknya abah Azhad kena bedah. Kesian ibu dengan azhad dan abah. Letih mak ngah azhad nak jaga. Mak ngah azhad masa tu mengandung 8 bulan. Ibu cepat-cepat siapkan urusan ibu. Ibu turun sekejap tidokan azhad. Tapi azhad tido sekejap jer. Nenek azhad lambat pula sampai. Kelam kabut ibu dibuatnya. Masa tu ibu kena tunggu abah azhad selesai dari pembedahan. Abah azhad selesai bedah pukul 12.30 tengahari. Ibu dapat tengok abah azhad sekejap jer. Banyak wayar-wayar kat badan abah. Tak dapat ibu nak tahan kesedihan ibu tengok abah azhad. Begitu berat rasanya dugaan ibu masa tu. Kesian azhad, terpaksa tempuhi bersama walaupun masih kecil lagi. Azhad terpaksa ibu tinggalkan dengan tok dan nenek azhad di kampong. Sebab ibu kena jaga abah azhad dihospital. Masa tok ngan nenek bawa azhad masuk kereta, menangis-nangis Azhad tak nak ikut. Ibu pun sedih bab terpaksa berpisah dengan Azhad. Itulah pertama kali ibu berpisah dengan Azhad. Sepanjang dihospital, ibu dan abah rindu sangat kat azhad. Abah azhad sampai menangis teringatkan azhad. Nasib baik ibu ada simpan gambar Azhad kat dalam telefon. Dapat jugalah abah azhad lepaskan rindu dia.

Seminggu selepas duduk dihospital, doctor benarkan abah azhad balik. Tok ani yang hantar ibu dan abah balik Melaka. Akhirnya dapat juga kami melepaskan rindu pada Azhad..

0 ulasan:

Catat Ulasan

Ruang Iklan