Jumaat, 30 Julai 2010

Steambot..



Semalam teringin pulak nak makan kat Johney..Aritu makan kat Johney si Azhad tido..Erm xmerasalah dia nak makan..bila kami dah seatle jer makan, dia pun tersedar dari tido..sian azhad melepas dia x dapat makan..
arini br jer dapat gaji..ha..apa lagi pegi jer mydin yang dekat dengan opis ni..pastu belilah barang-barang tuk wat steambot..pastu malam tu masak ler..

azhadlah yang dok tolong ibu dia masak..lom penah wat kuah untuk steambot ni..petang tu dok cari kat internet jumpa pula jintanmanis.com..try resepi yang dia bagi..erm..ok juga bila dah siap..abah tolong jaga adik..kebetulan pula ada imam muda last final..pas abis imam muda barulah makan..suami kata sedap juga..bila dah lapar semuanya sedap..tol x?..daripada makan kat johney yang mahal tu..baik wat sendiri jer kat umah..baru xsampai rm 20 hinggit belanjer..

untuk berkongsi resepi  senang jer nak wat..

segala jenis bebola ikan,daging,udang,ketam dan mcm2 lagi..bolehlah cari di mydin..ada byk pilihan..

Untuk sup :

2 Kiub pati ayam maggi
1 Sup bunjut
1/2 mangkuk kecil (mangkuk sup pun boleh) lobak asin yang dicincang halus
Daun sup
Garam
Ajinomoto
Sedikit Gula
Air

Masukkan air,kiub pati ayam dan sup bunjut..biar sampai mendidih...
kemudian masukkan lobak asin, sedikit garam, ajinomoto dan gula..
Last sekali baru masukkan daun sup..dan tutup api..

Untuk kuah pula :

10 Tangkai lada kering
2 cawan air
Gula melaka
Belacan
Garam
Ajinomoto
Gula
Tepung Jagung
Bijan goreng

Goreng lada sampai garing..selepas itu bland lada bersama air sedikit..didihkan 2 cawan air tadi bersama gula melaka..kemudian masukkan lada bland dan sedikit belacan..lepas mendidih masukkan garam,ajinomoto dan sedikit gula..last sekali baru masukkan bijan dan tepung jangung..biar kuah nampak pekat sedikit..
Ok..dah siap..bijan tu yang membuatkan kuah tu sedap..
Selamat Mencuba..
Terima kasih jintanmanis atas resepi awak tu..

0 ulasan:

Catat Ulasan

Ruang Iklan