Jumaat, 17 September 2010

Hari raya tanpa ayah...

Untuk pengetahuan semua, hari raya tahun ini adalah yang ke 3 tanpa ayah disisi..
Itulah manusia, bila orang dah tiada barulah di kenang-kenang..Mungkin aku dan arwah sebenarnya kurang rapat..Maklumlah aku anak yang pertama..arwah lebih mesra bersama adik-adikku..adik beradik aku semuanya ada 6 orang termasuk aku..semuanya perempuan..arwah teringin sangat nak anak lelaki..tapi mungkin rezekinya lebih kepada perempuan..puas dah dok cari anak angkat lelaki..tapi semua tak menjadi.tak tahulah kenapa..
mungkin ada hikmah disebaliknya..Hanya Tuhan yang lebih mengetahui..
Bila aku dapat anak lelaki, bukan main sayang dia dengan anak aku tu.maklumlah lelaki..cucu pertama pula tu..waktu itulah aku rasa yang arwah semakin rapat dengan aku..dia seboleh-boleh nak bawa cucunya pulang ke kampung..tapi aku dan suami tak bagi sebab anak pertama..tentulah risau kalau apa-apa berlaku..bila arwah dah tiada ni barulah terasa.kesian pula buat dia macamtu dulu.
Masa nak balik raya aritu aku ada juga cakap dengan anak aku yang si azhad tu..aku cakap dengan dia  :
'ayad, raya ni ibu nak balik kampung atok ibu...' pastu ayad pula jawab 'eh kampung atok ibu pulak..abistu kampung atok ayad..ayad nak balik kampung atok..' masa tu aku xtahu nak jawab macam mana..kebetulan ayah suami aku pun dah tiada..kesian pula azhad..dua-dua atok dah xder..tapi aku cuba juga menerangkan kepada dia..agar dia faham yang atok dia dah meninggal..mungkin sebab dia apat dengan atoknya tu..dan dia juga masih ingatkan atok dia tu..bila ditunjukkan gambar dia masih kenal lagi...
selepas arwah meninggal aku tak pernah lagi balik beraya ke rumah atok aku sebelah arwah..raya tahun ni aku berkesempatan untuk berjumpa mereka..dah tiga tahun tak jumpa..bila sampai je umah tok dan nenek,mereka terus menangis teresak-esak..sebelum ni bila balik raya jumpa mereka arwah yang bawakan..kalini aku yang bawakan mak dan adik-adik aku jumpa mereka..lepas juga rindu tok dan nenek dengan cucunya.Insyaalah kalau dipanjangkan umur kita berjumpa lagi yer tok dan nenek.....
apa yang nak disampaikan disini Sayangilah Orang yang kita sayang selagi mereka masih ada..

0 ulasan:

Catat Ulasan

Ruang Iklan