Rabu, 1 September 2010

Kerana itu Ketentuannya..



Aku ingat lagi masa aku di awal bulan mengandungkan Asyraf.. aku bawa anakku Azhad bermain di taman.Sibuk ajak aku pegi temankan dia main kat taman tu..mulanya aku malas juga nak pegi..maklumlah baru jer balik kejer.tapi kesian plak tgk dia..tak puas gaknya main kat umah pengasuh dia..duk umah pengasuh pun tak keluar rumah..asik terperap jer..

Nak dijadikan cerita..masa sibuk melayankan Azhad main, datanglah seorang ibu bersama anak-anaknya untuk bermain juga dipadang tu..tgk dari segi keadaan dia nampaknya dia seorang yang susah..kesian pula..Dipangkunya pula ada seorang anak kecil yang hanya nampak diam sajer..mungkin anak dia ada masalah kot . Aku ni dahlah mengandung..Ish tak baik fikir bukan2.kalau aku pegi dari situ nanti apa pula kata dia. (terdetik dalam hati).tak sanggup pula berbuat demikian..aku pun bertanyakan tentang anaknya tu..rupanya anak dia tu ada masalah pembesaran..umur pun dah setahun..kesian pula tgk anak dia tu..macam manalah agaknya dia nak jaga anak dia..sedangkan anak-anak yang lain masih kecil lagi..Aku pun tak berfikir panjang dan terus meminta diri untuk pulang..kesian juga bila terkenangkan nasib anak dia tu..

Rupa-rupanya ada sesuatu yang ingin Allah tunjukkan kepada hambanya..

Semasa aku membawa Asyraf ke terapi Carakerja baru-baru ni aku terserempak dengan akak tu di Carakerja tu..dan aku masih ingat lagi akan dia dan anaknya itu..Rupa-rupanya anak dia sakit seperti anak aku juga..Iaitu Cereberal Palsy...bila aku tegur dia dan mengatakan masih ingat ke akan aku lagi..dia kata dia tak ingat..mungkin sebab kami jumpa pun sekali jer dulu..itupun tanpa dijangka..anak dia pun dah besar dah mungkin 3 atau 4 tahun agaknya....dan masih belum boleh berjalan lagi..Insyaallah dengan izinnya nanti mesti boleh berjalan..

Dalam perjalanan pulang aku bercerita tentang akak tu kepada suami..sebab aku tak pernah lagi buka cerita tentang aku terjumpa akak tu dulu...Suami ku kata sepatutnya aku tak perlu tegur dan bertanya tentang keadaan anak akak tu sewaktu aku mengandung..bila aku dah tegur dan bertanya kemungkinan fikiran aku akan memikirkan keadaan anaknya itu...dan mungkin juga Tuhan tu akan menguji aku pula..dan inilah ujiannya..tapi nak buat macamana perkara dahpun berlalu..

Mungkin inilah petunjuk yang Allah ingin berikan kepadaku akan keadaan Asyraf sebenarnya yang dalam kandungan waktu tu..Dan aku redha Kerana itu Ketentuannya..Aku juga bersyukur kerana dengan cara yang Allah berikan ini memberi aku peluang untuk lebih mendekatkan diriku kepadaNya..Asyraf..Ibu sayangkan Mu nak...

0 ulasan:

Catat Ulasan

Ruang Iklan