Khamis, 30 September 2010

KISAH PENGASUH..

Salam semua...

Dah lama rasanya tak update blog ni..Walaupun kurang yang membacanya tapi aku jadikannya sebagai diari aku..Agar aku dapat mengingat kembali kisah yang hampir aku terlupa..

Kali ni aku nak berkongsi cerita tentang anakku Asyraf dan pengasuhnya..Semasa aku kerja aku akan menghantar anak-anak dirumah pengasuh mereka..Pengasuh yang menjaga mereka sekarang ini adalah pengasuh mereka yang ke 2.Sebelum Asyraf dilahirkan, aku menghantar anak aku Azhad dirumah pengasuh yang pertama.Semasa dia menjaga Azhad dulu aku rasa dia jaga ok..Tiada masalah..Mungkin dia suka akan
keletah si Azhad ni..Yer lah..Azhad ni memang banyak cakap..Keletahnya tu buat semua orang suka..
Sampaikan aku sendiri ketawa sendirian bila mengingatkan keletahnya tu..

Apabila Asyraf dilahirkan, bermulalah episod duka aku sebagai seorang ibu kerana kasihan akan
nasibnya itu..Masa mula-mula aku menghantar Asyraf ke rumah akak tu, aku rasa dia seperti bayi yang normal..Tidak nampak pun yang dia ni seorang bayi yang tidak sihat..Cuma dia selalu saja menangis..
Mungkin pengasuhnya tupun agak rimas dengan keadaan tu..Ada saja yang tidak kena bila kami mengambil Asyraf pulang..Kadang-kadang bila kami terlewat sikit pun dia akan bermasam muka..pelik juga masa tu..kami bukannya lewat sampai berjam-jam lamanya..kadang-kadang tu setengah jam jer..itupun sebab ada kerja sikit di pejabat..

Semasa kami telah mengetahui akan keputusan ujian MRI Asyraf tu ada juga aku bercerita kepada pengasuh tu akan keadaan Ayraf..Dia pun tak banyak bagi respon..Ada juga dia mengesyorkan aku beli ubat-ubat untuk Asyraf..Mana yang aku rasa ok untuk Asyraf aku beli..Itupun untuk kebaikan Asyraf juga..
Bila asyraf dah semakin besar, aku rasa masa tu umur dia 8 bulan..Masa aku nak ambil mereka waktu tu hujan renyai-renyai..Sampai jer rumah akak tu aku terus pegang Asyraf..Azhad dah masuk kedalam kereta..
Akak tu terus jer bagitahu aku yang dia tak dapat lagi jaga anak-anak aku..Aku masa tu terus menahan sebak..dalam hati mungkin kerana Asyraf dia tak nak jaga..Aku mengatakan dan merayu kepadanya agar menjaga anak-anak ini..kasihankanlah mereka..sebab aku rasa tiada siapa yang boleh menjaga mereka sebaik akak..akak tu tetap juga tak mahu menjaga mereka ..alasannya dia tidak sihat..suami dia suruh berhenti menjadi pengasuh..dia bagi tempoh sebulan untuk mencari pengasuh lain..Aku dengan linangan air mata terus masuk ke dalam kereta..Suami dengan rasa pelik terus menanyakan aku kenapa menangis..masa tu aku tak mampu untuk bersuara dan terus memeluk asyraf dengan eratnya...kenapalah nasib asyraf macamni...bila dah reda sikit baru aku bercerita dengan suami..Suami pun menasihati agar sabar..mungkin ada rahmat disebaliknya..

Dalam tempoh yang diberikan itu, aku terus saja mencari pengganti pengasuh itu..dalam waktu itu juga aku selalu berdoa agar anak-anak ini akan berjumpa dengan pengasuh yang lebih baik dan menyayangi mereka seperti anak sendiri...puas juga aku mencari pengasuh anak..habis satu taman aku bertanyakan orang..nak hantar nursery takut mereka tak mahu menjaga Asyraf..akhirnya ada seorang rakan ofis memberikan no telefon rakan pengasuh anaknya..dia suruh aku telefon dan bertanya..dalam masa dua minggu tu akhirnya akak yang aku telefon itu bersetuju untuk menjaga anak-anak ini walaupun aku dah bercerita kepadanya akan keadaan Asyraf..dia pun sanggup untuk menjaga Asyraf..Alhamdulillah bersyukur sangat masa tu..tapi aku menjanjikannya hujung bulan. sebab pengasuh yang ada ni memberi tempoh sebulan..

Dalam tempoh masa sebulan yang diberikan tu aku lihat dia ada menjaga anak orang lain ada 2 kanak-kanak perempuan dirumahnya..katanya orang tu tumpang sekejap sajer..entahlah aku malas nak mengetahui lebih lanjut..kalau dia menipu itu urusan dia Allah..bila aku mengatakan yang aku dah jumpa pengasuh untuk anak aku..terus jer dia suruh aku terus menghantar anak-anak ini ke rumah pengasuh baru..tak perlu tunggu sampai hujung bulan..sampai begitu sekali dia tak mahu menjaga anak-anak ini..aku mengatakanya bahawa dia dah berjanji sampai hujung bulan..dan aku dah berjanji dengan pengasuh baru pun hujung bulan..dengan keadaan terpaksa dia terpaksa mengotakan janjinya..sedih dan terkilannya aku dengan sikap akak tu..Hanya tuhan saja yang tahu akan perasaan aku masa tu..

Apabila sampai di waktu yang dijanjikan itu, hari last aku mengambil mereka pulang semua baju-baju anak aku telah siap di sediakan..dengan rasa sedih aku mengucapkan terima kasih kepadanya kerana sudi menjaga anak-anak aku dengan baik..Mungkin dia pun rasa sedih juga kerana dia dah menjaga Azhad hampir 3 tahun..Sayangnya kepada Azhad tak sama seperti sayang dia kepada Asyraf..

Hari pertama di rumah pengasuh baru aku terpaksa duduk disitu lama sikit untuk membiasakan anak-anak ini ditempat baru..Asyraf ok jerlah..sebab dia bukan kenal orang lagi...Azhad jerlah yang menangis..nasib baik suami akak tu dah pencen..bolehlah dia melayankan si Azhad tu..Akak tu kata diorang jaga sorang satu..dia jaga Asyraf dan suami dia jaga Azhad..oklah tu..takderlah akak tu terkejar-kejar nak buat kerja rumah..ada juga suaminya yang membantu..Pengasuhnya yang lama pula ada juga call kerana rindukan azhad..ada juga dia minta untuk menjaga azhad saja..tapi aku tidak sama sekali akan memisahkan abang dan adiknya..biarlah dia dengan pengasuh barunya itu..dan biarlah pengasuh lamanya itu sedar akan kesilapannya..Mungkin dia tidak mengetahui akan besarnya pahala menjaga anak istimewa ini..

Akhirnya Azhad dan Asyraf masih tetap di rumah pengasuhnya yang baru tu sehingga sekarang..Sayangnya mereka kepada anak ini seperti anak mereka sendiri..Bila anak-anak ini lama tiada didepan mata mereka sudah pastinya mereka akan call untuk melepaskan rindu..Pernah sekali Asyraf sakit dan duduk di hospital selama 4 hari..Apabila mama dan ayahnya nya (panggilan pengasuh) call untuk melepaskan rindu akan suaranya bukan main suka lagi si Asyraf ni dengar suara mereka..dia pun sudah kenal akan suara yang menjaganya tu..

Aku bersyukur sangat kepada ALLAH swt kerana memakbulkan doa hambanya ini...Dan aku juga berdoa agar suatu hari nanti anakku asyraf ini akan sihat dan berbakti kepada orang-orang yang menganiayanya dahulu..Mungkin masa tu barulah mereka ini sedar akan kesilapan mereka..Semoga Allah akan melipat gandakan pahala mama dan ayahnya kerana menjaganya dengan baik dan seikhlas hati..Amin...


5 ulasan:

Kasmawati Jaafar berkata...

ya allah..sedihnye cite ni ida.. alhamdulillah ade jugak manusia baik yg tuhan bagi utk jadi pengasuh anak2 ko.slm syng kat anak2 ko ye.. especially utkasyraf, auntie doakan yang terbaik utk asyraf..

Kasmawati Jaafar berkata...

ida,aku follow ye..:)

Tanpa Nama berkata...

sedihnye crite kak idah ni.....ms bc blog ni ammar ddk kat pangku..airis plak tido kat sblh kami..sambil bc, sambil peluk ammar..sabar ye kak..sy pun ade gak pgalman sedih ngan pengasuh n nerseri ni...sdgkan ammar ni kategori manje gak..entahla...sbb tu,stiap kali g keje...msti RISAU n TERINGAT2 kat diaorg...moga Allah melindungi anak2 yg tak berdosa ni....

iDa DgN aNaKnYa aLoNG berkata...

salam perkenalan..sesungguhnya amat berat hati seorang ibu untuk meninggalkan anak istimewa kpd pengasuh.semoga segala urusan kita dipermudahkan dunia dan akhirat.amin.

Tanpa Nama berkata...

Yg terbaik, ibulah yg patut jg anaknya sdri, sabda nabi...akrabilah ank2mu, kamu akn tnggal bersamaku d dlm syurga....

Catat Ulasan

Ruang Iklan